Wednesday, March 28, 2012

Tears

Pagi tadi dalam pukul 8.15pagi, saya berjalan menuju ke PTSL, saya dikejutkan dengan satu kecelakaan kecil di hadapan saya..Seorang staff accident dengan motornya tepat di depan mata saya...Alhamdulillah, kereta belakang sempat brek...Allah selamatkan staff tadi...Sudah menjadi kebiasaan kini, hati saya cepat tersentuh, then keluar tears..

Apalah saya jika nak dibandingkan dengan Abu Umar of LI yang sentiasa tersentuh dengan kalimat-kalimat Allah malah bila diceritakan kisah Rasulullah pun beliau tersentuh...Uniknya Allah cipta hati-hati kita...Sahabat2 Rasulullah lagila merasai kenikmatan..apabila hati mereka tersentuh dengan ayat-ayat Allah...

P/s: Dah dua hari my mum telefon and ask me for the same things..InsyaAllah, I will pray for that..Actually, semalam masa sembang-sembang dengan At, she said to me, ade seorang senior dia ambil Phd only for 2 years..Terkejut juga saya bila mendengarnya...But, she said, memang takde life la senior dia tadi...Asyik berkurung dalam bilik and makanan pun wife dia yang sedia segalanya..Selepas habis dia balik Iran dan hanya tunggu untuk Viva..Now, dia kembali ke Malaysia untuk tahu status Phd...Schedule untuk Viva..So, lecturer invite him untuk bagi talk about his Phd yang cepat sangat siap..Last sekali dia cakap, jangan jadi macam dia yang memang takde life langsung, even dah habis Phd rasa jiwa kosong...See!

Kalau ikutkan kita sebagai seorang muslim dan mukmin, kita ada tiga fakulti insan...Jasmani, rohani dan aqli...Ketiga-tiganya kenalah seimbang...Saya kurang ingat siapa nama, samada Imam Syafie atau Alim Ulama , beliau membahagikan masa yang kita ada 24jam kepada tiga bahagian...Maksudnya setiap satu fakulti insan tadi akan dapat 8 jam...8 jam untuk jasmani, 8 jam aqli dan 8 jam rohani....Cantik kan...Pandai2 lah kita bahagikan, tidak semestinya 8 jam itu kena straight 8 jam...Untuk jasmani tu contohnya kita rehatkan badan beriadah, tidur pun untuk kesihatan jasmani...Jadi kena aware la lepas ni tidur jangan lebih2..Nanti jadi lain...InsyaAllah, kita cuba praktikkan...Moga bermanfaat...^^..

No comments:

Post a Comment