Wednesday, July 29, 2009

....................................

::27/7/09::
Selamat Hari Lahir Buat Ibu Saya dan Ammar Zulkifli....Rupanya mereka berkongsi tarikh lahir

::Semalam::
Banyak perkara menyentuh hati semalam...Saya dan rakan ke bank Islam di KT untuk menguruskan elaun praktikal...perlu di hantar sekali dengan salinan buku account....memandangkan saya memang tiada buku, cuma mendapatkan pengesahan...Alhamdulillah, sekejap menunggu sudah dapat...terus kami berjalan di sekitar laluan ke Pasar Payang on the way ke Pejabat Pos...Masuk dalam pasar, rakan nak beli cakar ayam dan 'bepang', saya juga beli 'seman' untuk roommate, maklum aja dia bukan orang sini tapi orang Johor. Kami jalan2 sekitar bangunan baru Pasar dekat dengan Bukit Puteri...

Berjalan terus ke Istana Maziah lalu Masjid Putih dan ke stesen bas...Kami beli tiket untuk cuti midsem, lepas itu kami naik balik bas untuk ke area Mydin Mall dan Giant..fokus utama ke State Library...saya mahu hantar dan pinjam buku...

Sampai di depan Pertubuhan Peladang depan Mydin, saya dan rakan naik jejantas untuk seberang jalan....turun2 sahaja, tiba 2 seorang pakcik tua, mungkin baya2 tok ki saya tegur kami...katanya hari ni panas betul, saya mengiyakan dan kami teruskan berjalan...sampai separuh aje berjalan, saya pusing tengok pak cik tu dan dengan suara agak kuat bertanya....sebab pak cik dah naik separuh jejantas...Pak cik nak payung ke??...saya terus berlari anak ke atas dan cakap kat pakcik, ambil la pakcik payung ni...panas ni..kami ni tak pe...muda lagi, dah biasa dah panas2 ni...bayangkan time tu panas memang bahang tepat2 pukul 12 tengahari...Pak cik ambil payung dan cakap 'habis tu bila pakcik nak pulang balik ni, nak bagi macamana??...saya terus kata 'tak pa pak cik, ambil aje lah payung tu'...bagi saya tiada istilah pulang balik atau apa sekalipun if dalam keadaan macam tu..nampak gayanya, pak cik tu rumahnya jauh, jalan kaki pula ke Mydin, barang2 pun ada...Sekiranya saya lelaki, sudah lama saya gendong pak cik tu, tak pun tolong angkat barang...tapi ketika itu saya hanya ada payung....

Masuk ke Mayang Village, saya pesan hot plate...tiba2 datang sorang lelaki, baya2 adik saya promote nasyid, pasal Gaza, cd jangan bersedih etc...Saya memang pantang tengok orang, mesti kasihan...jadi saya beli...saya kadang2 cuba meletakkan diri di tempat dia, susah nya setiap kali ada orang2 masuk, kena berkejar2 nak promote, kadang tu tiada siapa yang nak beli...saya cuba selami bagaimana jiwa golongan marhaen...cukup meruntun hati saya....

Rakan masuk ke Mydin untuk draw duit,saya temankan...paling kelakar, dia nak keluarkan RM50 sahaja, tapi tersilap tekan banyak kosong, jadi keluar RM500...kelam kabut dia..nasib baik mesin cash deposit ada kat tepi, saya tolong dia buatkan...Alhamdulillah, semua jumlah masuk balik...Tiba2 aja, ada seorang dengan dialek Sabahan datang menyapa saya dan rakan...pelajar semester baru di satu U dengan kami, kami bantu dia keluarkan duit...Alhamdulillah semua selesai...

Journey kami ke State Library agak perlahan...banyak peristiwa yang Allah nak tunjukkan pada saya...bermula dari turun bas tadi...Lama juga berjalan, akhirnya sampai juga...Tempat favourite di tingkat 2 kami naik dengan lift...saya hantar buku ikut kioks yang disedia...

Lepas itu, minta Librarian di situ check card,pasal ada hutang..RM10.40...selepas habis bayar, saya dan rakan cari buku2 baru, nak pinjam...buku Jurisprudence saya gengam, buku Da Vinci Code saya jumpa, sebelum ni saya hanya pernah tengok movie nya saja...teringin juga nak tahu apa itu Da Vinci Code...ikut apa yang Dan Brown ceritakan...Lepas habis selesai semua, kami ke Karnival Fesyen di TTC...Zohor, kami solat di library, lebih selesa memandangkan kebersihan terjaga....

No comments:

Post a Comment