Sunday, July 26, 2009

Masa lapang yang panjang

Riwayat Bukhari pernah menyatakan " Nikmat yanbg sering memperdayakan manusia adalah nikmat SIHAT dan KELAPANGAN"....

Ya, benar, saya sendiri mengakuinya...lebih lagi saya rasakan bila baru aja menjengah semester baru..saya dan yang lain merupakan second batch dari FUHA untuk degree....sama saja umur dengan USIM...Kami sama2 fight for recognition...UUM baru aje dapat masa saya sedang practical kat Court...itu pun lepas 3 cohort or batch yang keluar...

Minggu lepas madam ke UUM discuss pasal recognition course kami...Namun, jawapan yang diberi agak mengecewakan, kamu mungkin tak boleh chambering untuk praktis, kata madam sebab kita belum dapat recognition dari Malaysian Qualification Agency or MQA dulunya dipanggil LAN if i not mistaken dan Legal Practitioner Qualifying Board a.k.a LPQB...Inilah penangan pioneer di bumi Timur Malaya...

Madam cakap lagi, kamu semua akan di interview personally and individually from beginning u learned abt this course...Hati saya dah tak tenang dah...perasaan macam2 datang...Ke saya silap pilih dulu?, kenapa offer dari DBKL dulu saya tolak?....macam2 bermain di fikiran...

Saya putuskan telefon parents, share problem...Alhamdulillah, mereka banyak beri nasihat, katanya jangan mengungkit kisah2 lama...mungkin ada yang lebih bagus dan baik menunggu cuma lambat atau cepat aje Allah nak bagi...Saya beristighfar panjang..syukur saya mendapat parents yang tak lokek dengan nasihat, faham situasi anaknya...

Hingga ke saat entri ini di tulis, most of the lecturer di FUHA frequently attend meeting, selalu outstation menyebabkan pembelajaran terganggu, kelas banyak di ganti2 malam....bayangkan juga dalam seminggu hanya 2 hari saya menadah ilmu dalam kelas....

Masa lapang terlalu banyak...saya takut kalau2 saya tak pandai bahagi masa, takut lagi bila nanti Allah soal apa yang saya buat setiap hari...Jadi, saya baru mula dengan schedule sendiri...pagi, bangun awal untuk qiam dan sahur bulan syaaban, then baca Quran, mathurat dan buku doa...Makesure juga al-mathurat baca yang kubra, yang panjang kerana banyak doa mustajab di dalamnya....

Then, biasakan diri tidak tidur after subuh, memang ramai yang sukar nak buat tapi bagi saya mandi sebelum subuh or after subuh is a MUST...supaya mata tak mengantuk...then, check news ari ni by surfing internet pepagi....supaya kita tahu awal dari orang lain, (betul ke tak cara ni yea)...

Awal pagi dalam pukul 6.30 dah boleh siap2 untuk jogging or riadah....buat permulaan sekali round satu kampus pun dah okay...buat pelan2 kalau berpuasa...tapi make sure balik sebelum student2 dah mula berasak2 nak ke kuliah...


Balik dari jogging, bagi yang belum mandi boleh mandi tak pun kalau nak mandi kali kedua pun ok. Next,Kemas bilik, susun nota2 and make sure juga depan meja ada kata2 semangat, biar tiap2 hari kita rasa semangat luar biasa...ia proses memujuk hati supaya sentiasa rasa jiddiyah...saya sudah cuba dan ia benar2 'menjadi'..

Kul 8.00 dah boleh start solah dhuha...pergi library sebab dah tak de kelas...explore semua aras..memandangkan di UDM only 2 aras aje...study la sikit2 selang2 dengan baca majalah2 santai seperti ANis etc...balik sebelum zohor, elok2 tidur sekejap, khailullah and jgn tidur lebih2 takut 'koho leloh'....

Petang dan boleh pergi bilik kawan2....sembang2, concern pasal mereka...jalan2...tak pun kalau ada masa tulis article untuk publish dalam buku course....lebih elok...pukul 6.30 petang dah boleh ke kafe untuk beli makanan buat buka puasa...

Malam, kalau tak de ape2 nak buat, lebih elok tidur awal supaya esok bangun nak qiam lagi awal dari hari sebelumnya...

No comments:

Post a Comment