Friday, July 17, 2009

Jalan Menuju Ke Hati


Hari ini saya dapat merasakan betapa saya semakin mengundur kebelakang...
Cabaran dalaman terlalu banyak....saya takut kalau2 saya tidak mampu menangani cabaran di luar sana...medan sebenar yang saya harus tempuhi tiap2 hari...
Saya teringat penyampaian2 sebelum ini...ya, segala permasalahan sebenarnya berpunca dari hati....
Memang saya sendiri akui, hati itu ibarat raja...manakala anggota2 badan yang lain adalah rakyatnya...begitu jugalah dengan diri kita, sekiranya hati kita baik maka baiklah seluruhnya..tapi jika sebaliknya..cepat2lah kita kena menaikkannya kembali...
Jalan Menuju Ke Hati tulisan Abbas As-Sisiy menyatakan bagaimana hati adalah komponen penting bagi setiap hamba Allah...
Hati kita sentiasa berbolak balik....seperti kita menjerang air, airnya akan kebawah dan keatas...begitu banyak hati kita yang adakalanya iman kita naik dan ada ketikanya turun merudum....
Saya pulang kerumah hari ini dan skip taklifan sebagai FC di Fakulti, hati saya membuak2 ingin balik...bertemu mereka2 yang menjadi penguat, inspirasi saya...
terkilan sekiranya saya terlepas menyayangi dan menghargai mereka...
Tanpa mereka, kejayaan saya tiada maknanya...Sungguh, kejayaan saya segalanya demi Islam, keluarga dan masyarakat dalam biah solehah...
Sekarang taklifan semakin besar dan banyak seiring dengan umur saya...tema daqwah mewarnai kampus masih tergiang2 di telinga saya...Kehadiran adik2 baru seakan2 memahami saya memerlukan tenaga mereka...Sungguh Allahlah satu2nya perancang yang hebat....saya sendiri alhamdulillah mendapat roommate yang tahu menjaga pergaulan dan halal haram...walaupun masih muda, lepasan STAM, tapi dialah rujukan terbaik saya...Semoga esok matahari semakin bersinar di bumi UDM...

No comments:

Post a Comment