Thursday, June 19, 2014

Pengalaman Bersalin



Assalamualaikum w.b.t…
Sekali lagi saya tinggalkan laman blog ini bersawang…Komitmen pada kerjaya, isteri dan ibu menuntut saya menumpukan perhatian lebih pada yang lain…Kadang terfikir juga anak baru seorang dah kelam kabut semuanya..

Buat pengetahuan semua, saya selamat melahirkan Azzam pada September tahun lepas, dua minggu awal dari EDD yang ditetapkan. Syukur Allah bagi nikmat menjadi ibu..Alhamdulillah Allah bagi rezeki lebih untuk saya deliver anak dengan bantuan Dr Asmah Mastor. Sebelum kelahiran, di samping kesibukkan bekerja dan menjadi suri di hati suami saya banyak google tempat yang sesuai untuk deliver baby. Ye la untuk first time mommy macam saya semua kita fikir yang terbaik untuk baby yang bakal lahir kan. Banyak yang saya survey dan buat comparison. Tambah-tambah kami baru sahaja berpindah dari Senawang ke Seremban ketika saya sedang sarat waktu itu.  

Saya dan suami listkan antara private hospital yang dekat , affordable dan selesa dengan harapan kami. Kami harapkan anak yang bakal lahir disambut dalam suasana penuh islamik dan Doktor adalah muslimah. Berkali-kali  saya berdoa memohon kepada Allah agar diberikan doktor perempuan dan muslimah. Alhamdulillah Allah permudahkan. Buat bakal mommies di luar sana. Selalu lah anda semua berdoa kepada Allah supaya mendapat doktor perempuan muslimah yang baik perilakunya menyambut kelahiran bayi kita. Biarlah bayi yang baru lahir tadi dilahirkan dalam suasana yang terjaga segalanya.

Antara private hospital yang menarik perhatian kami adalah Pusat Bersalin Barakah di Klang (Cuma agak jauh dari rumah),Poliklinik An-Nur (jauh dari rumah juga dan ratenya dah makin naik time tu) KPJ Seremban (tetapi sukar nak dapat doktor muslim), Colombia Asia Seremban (Doktor Intan dah fully booked).So last option adalah SALAM di Senawang. So kami register antenatal class juga sebab excited nak tahu ape preparation untuk sambut first baby kan. Even dah banyak google still nak study face to face dengan doktor yang hebat terutamanya Dr Sukiman.

Alhamdulillah pada awal September 2013 saya selamat melahirkan anak sulung kami. Syukur saya lahirkan secara normal. Bagi saya pengalaman bersalin di SALAM amat memuaskan hati. Di sana (SALAM) time saya deliver, mereka baru imposed kan satu policy iaitu Breastfeeding Policy..Di mana saya perlu breastfeed baby seawal kelahiran baby dan di ajar cara lekapan yang betul. (ini juga diajar semasa sesi antenatal class) nanti saya akan buat entri antenatal class. So bila dah deliver saya diWAJIBkan breastfeed baby sekerap mungkin. Awalnya saya merasakn ketidakselesaan kerana nurse akan sentiasa datang meronda samada saya dah breastfeed baby atau belum. Kadang rasa tak selesa sangat. Tetapi resultnya susu memang banyak dan Azzam tak pernah di suakan susu lain selain susu ibu. Itu yang saya boleh puji dan policy tu memang bagus. Berbanding di tempat lain yang tidak berikan penekanan mengenai penyusuan bayi. Sehingga betul2 saya pandai breastfeed baby baru lah saya discharge keluar wad. Alhamdulillah hanya satu malam sahaja di sana. Tiada cracked nipple kerana lekapan itu betul dan saya tahu macamana nak stimulate baby minum banyak colostrum awal kelahiran. Alhamdulillah.

Bercakap mengenai colostrum, Dr Zaqrul dalam antenatal class mengatakan ia seolah-olah jongkong emas. Sangat berharga setiap titis colostrum. Kadang ada yang bertanya kenapa sikit sangat susu yang keluar pada 1,2,3 hari pertama kelahiran. Dr Zaqrul menerangkan perut bayi ketika itu hanya sebesar guli. Jadi sedikit sahaja dah cukup untuk seorang bayi. Jadi tak perlu pening kepala kenapa sikit susu yang keluar waktu awal kelahiran kebiasaannya untuk anak pertama.

Satu lagi kelebihan di SALAM yang saya suka adalah teknik untuk meneran itu diajar dengan simple dan senang faham. Setiap kali merasa contraction sahaja saya meneran dan bila contraction hilang saya di minta nurse berehat dan kumpul tenaga.Nursenya amat baik dan mereka juga turut bacakan surah Maryam ketika saat kelahiran..Alhamdulillah suami boleh bacakan ayat Quran bersama saya ketika saat kelahiran anak serta support dan kata-kata semangat nurse-nurse betul-betul menyentuh hati saya untuk berjuang melahirkan bayi. Allah berikan saya mereka yang bagus-bagus. Alhamdulillah. Suami juga setiap kali contraction berkurang dan saya kumpul tenaga, memberikan air zam-zam untuk diminum. Ketika CTG masih belum banyak contraction yang saya rasa suami jugalah yang memberikan kurma untuk dimakan sepanjang di dalam Labour Room. Jazakillah buat suamiku. So far SALAM saya memang recommended. Nantikan next entri. Stay tuned!!!

Ingin mendapat konsultasi percuma dari saya tentang cara pemakanan dan gaya hidup sihat, sila contact saya segera!!!..InsyaAllah saya akan berikan yang terbaik untuk anda.
 Saya juga merupakan Shaklee Independent Distributor

SID :1151248


Tel/Whatsapp:019-6195405
E-mail: thareeq09@gmail.com /first_death2217@yahoo.com




No comments:

Post a Comment