Thursday, June 19, 2014

Selami dunia penyusuan



Assalamualaikum semua...

Kali ini entri saya berkisar tentang penyusuan. Harapan saya perkongsian ini akan membuka mata ibu-ibu dan bakal ibu di luar sana mengenai penyusuan. Saya juga seperti anda, masih newbie dalam penyusuan. Mesti ramai yang sudah membaca mana-mana blog tentang penyusuan.So ini kisah saya untuk di kongsi dan saya juga akan cuba menolong sedaya mampu untuk bersama kalian melangkah ke  alam penyusuan penuh keindahan.

Sebelum melahirkan Azzam saya sering gunakan masa terluang untuk survey tentang penyusuan. Saya setkan dalam mind saya mahu fully breastfeed anak saya selama 2 tahun. Itu target saya. Saya pernah membaca ayat Quran tentang penyusuan. Anda juga boleh google ayat berkenaan. Saya menyediakan plan tersendiri. Langkah pertama saya lakukan saya berbincang dengan suami apa yang perlu saya prepare untuk menjayakan penyusuan tersebut. 

Alhamdulillah suami sangat supportive tentang niat dan hajat saya menyusukan anak kami sehingga 2 tahun. So saya dan suami akan gunakan masa terluang survey tentang breastpump yang best, chestfreezer untuk simpan stock, milk storage bags, cooler bags, icepack dan icebricks untuk simpan susu if di pump di office, begitu juga bottle without teat untuk penyimpanan dalam chest freezer mahupun fridge serta set penyusuan susu ibu sebagai booster.

So yang pertama mengenai breastpump.

Saya dan suami selain survey secara online, kami pergi juga ke Mom & Baby Expo di Mid Valley. Pada bakal ibu, korang boleh google mengenai Mom & Baby Expo even boleh like facebook page. Venue nya kadang boleh berubah juga selain Mid. Pastikan sebelum pergi dah survey siap-siap secara online berapa harga barang-barang baby serta breastpump di pasaran rate harganya. So if pergi Expo, Nampak harga murah, berkualiti, selesa nak pakai, ramai orang suggest dah kira boleh grab dah. 

Asalnya saya memang aim nak beli Medela sebab reviewnya tersangat lah best. Malah kedua-dua kakak ipar saya memang pakai Medela. Dan feedbacknya sangat positif. Tetapi bila pergi Expo, tengok brand Pigeon, Avent, Spectra, Medela dan yang lain menyebabkan kitorang dah susah nak pilih which one is the best. So last-last kami pilih mi pump brand First Year.

Untuk pengetahuan semua, brand yang bagus sedikit sebanyak memberi benefit kepada kita kerana ia akan memberikan impak yang memberangsangkan seperti Medela. Harga yang mahal tetapi untuk long term investment, sangat-sangat berbaloi. Tetapi walaupun tak ramai yang memakai First Year, pada pendapat saya still worth it. Sebabnya sampai sekarang, Azzam sudah nak masuk 10 bulan still best. Cuma untuk silicon breast shield sahaja saya tukar kerana terlalu kerap buka, so dia dah tak berapa kuat suction. Itu pun saya tukar after dah 9 months guna. Saya start pumping masa Azzam umur 4 days. So, kira berbaloi la kan walau bukan yang terlebih branded. 

Bagi saya  yang penting mengenai breastpump bukan sahaja brand tetapi susah atau senang nak dapatkan replacement part dia, spare part dia. Itu paling penting. Kena tahu di mana tempat nak dapatkan semua tu. Macam Avent, Medela, Spectra most of the baby shop, even siap ade dalam online baby shop jual replacement. Contohnya korang boleh google www.littlewhiz.com, www.onebabyworld.com dan yang lain. Banyak lagi boleh google. Untuk First Year replacement bole dapatkan daripada GBS Marketing Sdn Bhd. No.7 Lorong Tandang B, Seksyen 51, 46050, Petaling Jaya, Selangor. Tel: 03-7785 7618. Nasihat saya kalau tak tahu macamana nak cari replacement part, tak payah beli breastpump tu. Nanti ada apa-apa hal susah. It’s up to you.


Ingin mendapat konsultasi percuma dari saya tentang cara pemakanan dan gaya hidup sihat, sila contact saya segera!!!..InsyaAllah saya akan berikan yang terbaik untuk anda.
 Saya juga merupakan Shaklee Independent Distributor

SID :1151248


Tel/Whatsapp:019-6195405
E-mail: thareeq09@gmail.com /first_death2217@yahoo.com





No comments:

Post a Comment