Wednesday, January 27, 2010

Tegur secara berhikmah

Semalam, classmate saya tengah bermain badminton di Gym universiti ditegur oleh seorang staff dengan teguran yang agak kasar...Kawan-kawan yang lain, turut berada di situ juga mengiyakan kekasaran staff berkenaan. Puncanya, classmate saya main badminton dengan memakai sandal atau selipar biasa..Staff berkenaan marah agaknya kerana dia tidak memakai kasut..Namun, tegurannya yang tidak berhikmah dan melulu-lulu itu berbekas di hati semua yang mendengarnya..

Bagi saya kalau perbuatan itu salah ia tetap salah, kalau benar, benarlah ia..Namun, cara menegur kesalahan seseorang telah di ajar oleh Rasulullah...Teguran mestilah secara berhikmah...Berhikmah yang bagaimana? Berhikmah ini adalah melalui teguran yang bukannya di khalayak ramai atau umum yang boleh menjatuhkan air muka serta harga diri seseorang itu. Perkataan yang digunakan tentunya tidak terlalu kasar. Kita tidak boleh sewenang-wenangnya menghukum seseorang dalam teguran kita kerana teguran sebenar adalah bertujuan untuk memberi peringatan, bahasa yang sesuai haruslah di gunakan dan kita juga hendaklah melihat siapa yang akan ditegur oleh kita..Sekiranya budak kecil, cara teguran berbeza, begitu juga jika mahu menegur anak-anak remaja. Skill teguran perlu dipelajari. Ia bukan sahaja dapat dipelajari secara formal melalui kelas kaunseling dan sebagainya, tetapi yang paling effision 70% skill cara teguran yang betul hanya dapat dipelajari melalui pengalaman hidup atau experience seseorang.

Sebagai contoh,selama kita hidup bersama kawan-kawan, adik beradik kita. Sepatutnya kita sudah hadam bagaimana cara yang effective untuk menegur mereka kerana kita sudah tahu apa yang dia suka dan apa yang dia benci. Namun, dalam konteks teguran umum, yang melibatkan party2 yang tiada connection di antara mereka, lidah kita haruslah bercakap biar berlapik!..Sekali mulut berkata-kata ia ibarat pedang yang tajam menghunus. Tidak boleh patah balik. Macam kirim sms, kalau sudah di send, no more turn back!..kalau surat, boleh lagi nak kejar posmen, tapi situasi sekarang sudah berubah..Kata-kata yang menghiris perasaan, walaupun sudah dimaafkan, namun tetap berbekas di hati..moga Allah beri kekuatan pada kita dalam meniti kehidupan sehari-harian.. Wallahua'lam...Salam Sayang buat semua..

2 comments:

  1. salam
    maaf, ada certain ayt dlm article ni yg tlah sy copy...harap d halalkn...^_^

    ReplyDelete