Wednesday, June 16, 2010

KAHFI 2010



KAHFI atau Kem Asah Fakulti Insan yang pertama kali diadakan di Pantai Timur telah lama berakhir, namun sehingga hari ini saya masih mengingati kenangan bersama sahabat-sahabat yang agak jarang kami berjumpa. Masing-masing sibuk dengan kuliah dan program universiti sehinggalah Allah mempertemukan dan mempertautkan hati-hati kami sekali lagi dengan menyalurkan tenaga di KAHFI..

Masih basah di ingatan ini, kami yang agak senior sebagai Urusetia dalam merancakkan lagi program julung kali diadakan di Pantai Timur juga pembuka KAHFI di seluruh Malaysia..Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan untuk kami bersama-sama merencanakan program ini lebih awal berbanding ianya turut diadakan di Utara, Selatan dan Wilayah Tengah..Pengerak tenaga-tenaga muda adik-adik sebagai 'pemain' utama dalam merancakkan dan mengisi slot-slot selama kami berkampung di Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir baru-baru ini menunjukkan peningkatan dan pembaharuan yang agak ketara. Ya, idea anak-anak muda tentunya lebih segar untuk digunakan sepanjang program berlangsung di samping syuyukh daripada pimpinan yang lebih tua dan berpengalaman..

Sepanjang program berlangsung juga, saya dan sahabat-sahabat lain diberi 'mandat penuh' untuk menggunakan dapur bagi menyediakan makanan dan minuman sepanjang program. Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar..Apapun, significantnya program kali ini secara tidak langsung saya dapat mengenali sahabat-sahabat dengan lebih rapat..Benarlah, alangkah indahnya hidup di kelilingi oleh sahabat2 yang sentiasa hati dan jiwa mereka dekat dengan Allah. Suasana biah solehah yang jarang-jarang kita rasai dalam era globalisasi hari ini. Hati kita makin dekat dan erat. Benarlah sentuhan hati itu apabila kita mengenal saudara kita dan kita menyayanginya lebih daripada diri kita sendiri..Suasana makan dalam dulang aka talam turut mengimbau nostalgia lama semasa di MATRI..

SMS dan Chatting misalnya juga satu medium untuk mengeratkan perhubungan,namun bagi pendapat saya sentuhan hati yang paling hebat adalah secara traditional atau secara manual..kita perlu sentiasa bertemu, berkirim surat. SMS tidak mampu mengungkap perkataan2 yang panjang, chatting juga begitu..semua itu memang menjurus juga ke arah pengeratan ukhuwwah, namun, secara personal saya lebih sukakan cara yang dulu, ziarah-menziarahi misalnya, satu medium ampuh untuk mengeratkan ukhuwwah..paling terkesan, saya lebih merasai hubungan ukhuwwah fillah dengan makcik Faezah, makcik Ramlah, makcik Mazlah, mkcik Ma dll di AMBS..Bila bertemu, pasti hati dan perasaan saya sangat2 menyayangi mereka..Boleh dibuat ibu, teman untuk perkongsian dll..Mereka juga sahabat baik ibubapa saya..



No comments:

Post a Comment