Saturday, August 21, 2010

Tanganku kebas sebelum ini


dari lensa kecilku..

Subhanallah, sudah lama rupanya tidak berblog..sejak mengadap facebook,tumblr dan twitter..akhirnya saya beralih arah..mungkin seronok dengan respon melalui sosial networking tu..menyebabkan tersangatlah addicted...

Now, i'm trying to be on the right track again...Since we already passed 10 days of fasting...rasa sedih juga apabila rahmat meninggalkan kita...Sekarang sudah masuk pertengahan...maghfirah atau keampunan daripada Allah..This semester, i thought from beginning its so hard to survive until last semester next year..be a student is so hard even i'm not involve in any commitment yet..so many obligation as a student, anak, adik, kakak, sahabat especially sebagai hamba Allah...Bagaimana mahu merebut cinta Allah ?

Perkara paling menakutkan saya sebagai hamba Allah adalah saya sering merasa takut sekiranya study sampai lewat malam, saya takut kalau-kalau terlepas solah Subuh..benar, saya rela tidur awal even kerja masih menimbun...bagi saya solah Subuh is the most vital thing in my life..bukan mengatakan solah maghrib, isyak, asar, zuhur tidak penting, semuanya penting tapi solah Subuh lah biasanya ramai susah nak bangun..Even bangun, solah ala kadar sebab mengantuk kan..It was a nightmare if saya terkejut lewat...rasa bersalah pada Allah..Takutnya perasaan itu..hidup macam tiada seri..benar ni..

Alhamdulillah, Allah memberi nikmat cukup besar sepanjang Ramadhan kali ini...Saya berkesempatan ke masjid, boleh katakan dalam seminggu 1 atau 2 kali sahaja solah di Apartment..Allah bagi kekuatan berbanding sebelum ini, saya lebih banyak solah di musolla...Namun, kali ini berlainan, saya mahukan 'syuur' Ramadhan itu mekar setiap hari..Bila ramai jemaah di masjid dan imam berlainan, rasa berlainan, sungguh indah bacaan Quran di alunkan..

Dalam 365 hari setahun, hanya 30 hari Allah menghantar tetamu Agungnya pada kita kan...Itulah dia Ramadhan...hanya 30 hari Allah melarang itu ini...bukan kerana Allah tidak sayang pada kita, namun Ramadhan ini bulan ujian, bulan training, bulan berada dalam madrasah Ramadhan..Allah mahu memberikan banyak pahala pada kita..Ibadah yang di lakukan pada bulan barakah ini berlipat kali ganda ganjaran pahalanya..MasyaAllah..30 hari sahaja Allah ambil semata-mata mahu menjadikan kita "ahli TaQwa"..sekiranya kita berjaya mendapat title ahli taQwa, sudah cukup untuk kita mengharungi 11 bulan yang mendatang...Sudah cukup antibiotik itu untuk melawan segala mehnah dan ujian...Namun ramai mana yang mendapat title Ahli TaQwa? ramai hanya mendapat title ahli Ramadhan, usai Ramadhan semuanya hilang..Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment