Monday, May 18, 2009

Stage Kehidupan





Assalamualaikum,minggu ini saya kira sudah 2 minggu attachment di kompleks...Tuan Rosli, Pendaftar Mahkamah Majistret pernah tanya kami mengenai staf2 di situ...Kebanyakkan mereka friendly and very helpful...itulah jawapan saya...Ahad depan Tuan kata nak tengok report daily yang saya kena tulis dalam buku log praktikal...siap dalam BI lagi...

Sepanjang hari ini saya berjumpa majistret Tuan Azhar, sekadar meminta permission masuk court dan duduk di barisan depan ditepi...Tuan Azhar tidak banyak cakap..cukup dengan bahasa yang ringkas Tuan memberi permission...katanya pastikan pakai dress code hitam putih macam lawyer2 yang lain...Jurubahasa Tuan Azhar seorang yang baik, umur sudah ke akhir usia,merangkap senior interpreter...Yang kagumnya saya, sepanjang laluan ke bilik Tuan Azhar, berderet sourvenier2 dan stuff2 dari hotel berderet tersusun kemas...Betul, memang banyak sampai saya sendiri tak percaya pada mulanya...

Meneroka alam kehidupan dalam stage2 berbeza sebelum practising agak mengerunkan...Bayangkan betapa Rules of High Court, Criminal Procedure Code, Evidence Act pun belum khatam..Ini baru undang2 dunia ciptaan manusia yang lemah...Terlalu banyak kekurangan...berlainan dengan divine rules iaitu al-Quran yang menggariskan sesuatu yang bersifat kekal dan sesuai sepanjang zaman....

Saya agak, terlalu sukar nya nak meneruskan perjalanan alam study yang penuh cabaran tapi itulah namanya jihad...jihad menuntut ilmu yang mulia...sampai sini dulu...

No comments:

Post a Comment