Thursday, May 28, 2009

Usahawan Gifted...


Dimana2 saya berada memang tidak boleh lari dari business...disebabkan business juga sem ini tumpuan saya lebih terarah pada nya berbanding priority utama sebagai student...bila praktikal, pun masih terikat dengan business, mungkin sebab darah warisan mengalir ke tubuh saya??..sepanjang attachment atau praktikal, saya menyewa di Kampung Laut, Chendering, Kuala Terengganu, di belakang pasar,dewan sivik dan juga padang besar di situ....dekat dengan bendang terbiar..namun cantik mata memandang...ia kampung yang unik.....bayangkan makanannya hanya sekitar RM1.00 saja...nak apa semua ada...nasi kerabu,lemak, minyak, kuning, dagang....kuih, donut 5 biji, kayu keramat 5 biji semuanya hanya RM1.00...mula2 saya tak percaya...dan cerita kat staff di bahagian Registration Majistret dan Sesyen...Mrk tengok saya beli dan kirim beli....dah macam itu, tiap2 hari saya supply kat mereka makan pagi...ini kira business jugak ke??satu lagi bila saya nak beli paper BI, maklum lah nak improve English, saya lihat ada NSTP, bila di tanya The Star ada atau tak, pak cik penjual jawap tak de, dik...saya akhirnya berkira2 nak beli NSTP aja, cuma perangai saya suka yang bawah2 sikit, lalu saya angkat NSTP yang saya tengok tadi pasal nak ambil yang baru di bawah..."Aik, kenapa tak ade",bisik saya dalam hati..saya tanya pakcik penjual....tahu apa jawapannya...katanya "adik, pakcik memang ambik satu aje tiap2 hari, lagipun kat sini semua orang kampung, tak laku jual"...owh, rupa2 nya macam tu....katanya Metro (akhbar tabloid itu yang dominasi kampung) ada juga ye jenis minat Harian Metro aje...

Berbalik dengan attachment saya, hari ini saya ke Syesen 4, korumya Tuan Azhar...kes fall under section 376 of Penal Code, kira Kanun Keseksaan lah....Semalam long call sampai terlupa nak ke Syesen, jadi saya terlepas saat2 paling penting, dengar testimoni dari victim....terlepas nak tengok Examination In Chief, Cross Examination, Re Examination...Kak Mah (Pn Rahimah), jurubahasa di situ kata kat saya dan yang lain " ruginya kamu tak datang semalam"....hari ini hanya keterangan saksi di pihak P.O..Prosecuting Officer atau Pendakwaraya....Owh rupa2nya Tuan Kamal sudah naik pangkat jadi Ketua Unit Pendakwaan a.k.a K.U.P, pejabat di Wisma Darul Iman, level 14....saya pernah admire dia dari segi komitmen kerja....very famous DPP before this in KT....

Saya sempat bertemu victim dan sembang2 sikit...awal kejadian, tengah malam, rumahnya di masuki pencuri...semasa mencuri dan pula si OKT itu rape that mak cik...sebab suaminya tiada di rumah, pergi kelaut katanya...suaminya nelayan dan tak ada di rumah ketika kejadian...Semoga Allah membela mereka yang benar...

No comments:

Post a Comment