Saturday, May 23, 2009

Warisan Penuh Kenangan


Semalam, family saya datang jenguk selepas ijtima' dan bawa keluar jalan2...kami ke rumah najeehah, sepupu yang akan ke UIA...pendaftarannya esok pagi...jadi macam biasa..jumpa najeehah sekejap, sembang2, cerita sikit pasal keadaan UIA, seolah2 saya pernah belajar lama di sana...padahal tak pun...cuma saya jenis tak boleh duduk diam, ada event apa2, kalau tiada aral melintang memang saya pergi...masih saya ingat ummatic week ketika itu, opening speechnya oleh Tun Dr.Mahathir...betapa most of the foreigner admire him too much...sehingga ada sorang dari Somalia or Sudan say "Tun, we are proud to be your product" because Tun is the founder of UIA...

Petang, my mum have a program with her friends, so many cerita yang di beritahu bila masuk kereta...wah seolah2 saya tahu cerita untuk tempoh sebulan...banyak betul...program di Jakim...Hari Keluarga...Jaulah Indon...Argh, saya tak berpeluang ke Indonesia, sepatutnya hari ni lah masanya...kerana komitmen praktikal...Kak Su UM tanya saya, katanya tarikh akan di enjak ke bulan June...dan ianya ok pada awalnya...tapi, selepas beberapa hari Kak Su UM call dan cakap tarikh akan kekal, bulan mei katanya...Tak apalah, mungkin bukan rezeki saya...kerana segalanya aturan Allah, kita sekadar merancang...namun, hati mana tidak terkilan kan..saya belajar untuk menerimanya dengan redha...doa2 kanlah...

Malam, saya cuma bersembang kosong dengan mak saudara yang umurnya 26 tahun, bercerita dari sekolahnya (dia seorang cikgu di sek. Pendidikan Khas, amat murninya hati bila mendidik mereka2 yang special ini, juga di tunjukkan kepada saya video pelajar2 special ni buat majlis sempena Hari Guru tempoh hari, hati saya haru,mereka memang anak2 yang comel sekali), bermain dengan Khayra Deeny, anaknya, merangkap sepupu saya, bulan Julai ini genap usianya 2 tahun...Tapi Deeny pandai, tanya la ape pun pasti boleh jawap...Saya tanya Deeny, mana Tokki, jawapnya "Tokki kat Sarawak, naik kapal terbang"....kalau tanya ibunya di mana pasti dia akan jawap "work"...ayat klise...Tokki sudah ke Sarawak sebulan bersama rakan2nya...tempoh hanya berbaki 10 hari sebelum Tokki fly balik ke Terengganu, Tokki seorang hebat dalam bercakap bab agama, Tokki pernah ke Pakistan, Filipina, Singapore dan banyak lagi ketika muda semata2 demi berdaqwah pada masyarakat....Itulah perjuangan Tokki...gambar di atas itulah Tokki kesayangan saya( mata selau terpejam bila nak snap gambar )...Tokki selalu aja sebut pasal saya bila saya tak sempat balik kampung...selalu macam tu...makan pun saya selalu temankan Tokki...Tokki cepatlah pulang ya...

No comments:

Post a Comment