Saturday, August 22, 2009

Hari ini bermula perebutan title 'TAQWA'


Syukur alhamdulillah dipanjatkan kepada Allah....saya akhirnya pulih dari simptom2 H1N1...rasanya demam biasa aje kot...tapi disebabkan ramai sangat war2 kan pasal H1N1...jadi tempiasnya sekali terkena...

Ceritanya begini...hari khamis yang lepas...bukan khamis ini..start dari pagi lagi saya dah rasa tak sedap badan...tapi tetap juga berkeras mahu ke KL berjumpa Taqiyah, Layla, Marhamah etc...rindu saya pada mereka tak tertahan lagi...saya sekadar memotivasikan diri...'ini sekadar rasa tak sedap badan aje'..boleh aje nak ke KL...petang, saya ada kelas Insurance Law pukul 2petang...masuk aje bilik kuliah ber air-con...terus jadi lain...rasa sangat2 penat, tak larat...saya minta Zulaikha rasa di kepala...dia kata'panas'...nasib baik lah lecturer Madam Zuhaira, part time lecturer dari UIA seolah2 faham aje saya tak senang duduk...dia sekadar ajar simple2...akhirnya kelasnya habis...

Saya,terus balik ke bilik...kebetulan roommate,Zam nak balik ke Johor malam itu...saya tak larat melayan sekadar cakap sikit2...masa nak salam, dia nak pergi awal ke MPKT, katanya nak beli barang kat Pasar Payang...dia kata 'akak tangan akak panas lah'...saya mengiyakan saya rasa tak sedap badan..kami sekadar sembang sikit sebelum dia cepat2 turun tangga..katanya takut terlepas van...

Jue pula datang ke bilik dan minta saya kebiliknya...mahu discuss project2 yang diberikan lecturer sepanjang cuti ini...nak confirmkan katanya...saya ke biliknya...sekadar melihat dia susun notes2...dia tahu saya tak sedap badan dan badan juga agak 'panas'...saya minta balik ke bilik selepas selesaikan masalahnya...saya telefon ibu saya..saya katakan padanya "mak,angah rasa tak berapa sihat aje, rasa panas macam nak demam tapi biasa2 aje kot"...ibu saya dah naik risau..kebetulan dia ada program di Smakl...ibu terus kata nak ambil saya...saya katakan 'tak perlu' tapi ibu berkeras...katanya nak bawa ke homeopathy...

Selepas maghrib saya ke homeopathy Padang Midin...Dr Azizi menyatakan demam saya tahap2...Semua ada 3 tahap....tahap 3 positif H1N1...rupanya demam saya dah teruk...memang rasa macam silap mata pula...sekejap demam temperature naik melambung...ibu cancel program di Smakl, bawa saya pulang ke rumah...saya hanya tidur sepanjang perjalanan....Sebetulnya saya susah jatuh sakit, kalau jatuh sakit mesti teruk terus...

Saya masih berkeras ke KL, tiket bas Sani Express jam 10 pagi esok...saya tetap gagahkan hati...rupanya perancangan Allah lebih baik saya tak larat sangat esoknya...memang tak boleh pergi...saya hantar msg kat Taqiyah...jazakilah kerana memahami...tiket itu sampai sekarang ada dalam kantung dompet saya...tak tukar pun...sebab saya rasa saya ok untuk naik bas tapi rupanya tak...itulah serba sedikit ceritanya...

Berkisar tentang hari ini....Ramadhan Kareem semua!!...Jazakillah atas wish yang masuk kantung inbox saya....juga masuk laman sesawang ini....Kata2 antum sebenarnya penguat untuk terus berpuasa dengan penuh kesabaran....Semoga kita sentiasa berada dalam rahmat Allah....Sungguh, start dari semalam lagi sepatutnya kita dah berdoa memohon rahmatNya....semoga 10 hari pertama ini kita mendapat kerahmatan....Amin...

Tinggalkan segala yang lagha sepanjang bulan berkat ini...penuh barakah...rebutlah terawihnya yang kita sendiri masih belum mampu untuk berhadapan dengan Ramadhan akan datang...moga2 Allah masih panjangkan umur kita...tengok sahaja di sekeliling kita....betapa entri2 saya sebelum ini juga berkisar tentang kematian....Ust Asri Rabbani misalnya...juga tidak sempat merasai Ramadhan....Al-Fatihah buat beliau...

*Demam saya rupanya banyak hikmah...rupanya seolah2 saya mahu bermanja2 dengan kedua ibubapa lantaran saya kurang balik kerumah selepas praktikal....adik saya sendiri pernah kata "kakngah buat ape ke KL, mak ayah dah lama tanya pasal kakngah bila nak balik".....sememangnya saya susah nak balik lantaran ko-k...Setiap sesuatu ada hikmahnya!!

No comments:

Post a Comment