Sunday, August 9, 2009

Meeting Pertama

Sejak awal2 lagi saya mendapat call dari Hanisah, saya rasa satu perasaan berlainan...aik,pelik ni..kenapa saya rasa penting aje untuk mengiyakan permintaanya..Saya memang kadang2 tu tak amik cakna, tak amik kisah langsung...

Rupanya betul, dia call lagi berulang kali....Kemudian minggu seterusnya senyap...memang Dhuha tak berbunyi2..pelik juga...sebelum ni Hanisah beria-ria call dan message saya..tapi minggu ni tak de langsung...Saya ketika itu sudah bulatkan hati nak pergi, saya ke MPKT, saya guna Dhuha untuk call Hanisah, tidak berjawap...dua-dua telefon tak diangkat...saya bagi lagi message, tak berbalas...Akhirnya saya putus asa...tiap2 hari selama 3 hari saya cuba dan cuba....last sekali saya stop...mungkin tak jadi kot...saya bermonolog sendiri...

Tiba2 hari selasa itu, pagi2 lagi, Dhuha berdering kuat, saya angkat Dhuha, ada nama tertera Hanisah...Mulanya saya agak teragak2...rasa sedikit kecil hati...Tapi saya ketepikan bisikan syaitan, saya angkat....Terdengar suaranya seakan2 berdesir, serak...Dia memberitahu "Assalamualaikum, kak su,Sah minta maaf sangat2, Sah demam"...Ketika itu hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya...hilang,lenyap segala kemarahan, perasaan kecil hati saya...padanya...malah ada perasaan kasih dan rindu untukl bertemu dengannya...inikah dia perasaan cinta kan sahabat lebih dari diri sendiri...saya tak pasti....

Setelah confirm, saya megajak seorang classmate hantar ke MPKT buat kali kedua. Kami naik motor ketika itu, Allah izin, hujan amatlah lebat, dia meyatakan untuk berhenti, saya katakan, terus aje takut tak sempat, malam nanti Kak Su ada kelas...Kami berdua meredah hujan lebat dengan motor melalui seberang takir, jambatan dan akhirnya sampai...Basah kami berdua, tetapi apa yang saya dapat "saya dapat menjiwai perasaan mereka yang tidak ada kereta, cuma motorsikal, keluarga dhaif melalui hari2 mereka, meredah kehidupan"...semangat saya makin kuat...Benarlah sebagaimana Salahuddin Ayub menyatakan "saya lebih gemar naik bas kerana denganya saya dapat melihat kesusahan golongan Marhaen"...Benar, saya sendiri merasainya...Indahnya hidup berbekalkan redha Allah...

Saya menelefon Syamilla, saya dengar dia baru balik cuti Summer dari Egypt...Dia baru aje seminggu di rumah...Saya call dia menerusi Mak Cik Jah..."Saya katakan padanya, saya nak panaskan dia dengan program2 D&T, biarlah dia baru balik Malaysia"..Alhamdulillah, dia menyatakan kesediaan...Kami seolah2 dah kenal lama...Sebelum ini saya dengannya cuma berjumpa di Ijtima' takpun bila saya ziarah Ain...Alhamdulillah, kami cepat mesra, saya tanyakan dia mengenai program di sana, kematian mujahid muda Ammar Zul etc...Kami cuma berborak dalam bas....seolah2 saya berada di Eygpt juga....

Alhamdulillah, saya membawa Syamilla ada hikmahnya....Subhanallah, Indahnya perancangan Allah, indahnya bila kita meletakkan hidup dan nyawa kita demi Islam...

No comments:

Post a Comment