Tuesday, August 11, 2009

Tanggungjawab itu lebih banyak dari waktu


Benarlah sebagaimana dikatakan oleh Imam As-Syahid Hassan Al-Banna "Tanggungjawab itu lebih banyak dari waktu"...Ketika ini, saat ini saya masih bergelar pelajar dan 1tahun setengah lagi InsyaAllah akan bergraduat...saya tidak dapat membayangkan jika sekarang saya kadang2 memang terlalu sibuk dan ada juga tak sibuk tapi buat2 sibuk...

Bagaimana agaknya jika keluar dari kepompong kampus menuju alam kerjaya...Adakah masa saya untuk D&T??...Alhamdulillah, ibubapa lah pendokong kuat saya setelah Allah dan Rasul...selepas ke Sungai Merab sabtu lepas untuk meeting sulung, saya seakan2 mendapat kekuatan...MasyaAllah, mereka sahabat2 saya yang Qawiy, berada bersama mereka mendekat dan mengingatkan saya pada Allah, kebesarannya dan keyakinan untuk terus berada di medan ini..

Alhamdulillah, Allah memilih saya ketika itu...untuk hadir melengkapkan mereka...Bayangkan, hari sabtu lepas saya ada kokurikulum, tapi Allah Maha Hebat dari segi penyusunan yang terbaik buat hambanya, saya gagahkan diri memberi kata dua, saya akan hadir sabtu itu..walau saya tahu, saya perlu 'ponteng' ko-kurikulum...Hidup dalam D&T rupanya penuh keajaiban, benarlah sepertimana kata mereka2 yang menyerahkan sepenuh jiwa mereka kepada Allah, Allah sentiasa menolong dan membantu mereka tatkala kesusahan...

Hari itu kuliah Asas Pelayaran di Kem Bari, Setiu dibatalkan sedangkan baru minggu lepas kami dah siap2 set masa untuk kelas terakhir sebelum puasa dan akan disambung selepas raya...Syukur Alhamdulillah, kalimah yang saya berulang kali menyatakan kebesaran perancangan Allah...Patutlah sepanjang disana, saya tidak pernah merasa keluh-kesah kerana 'ponteng' tetapi rupanya Allah membatalkan 'ponteng' saya...

Hanisah, saya letakkan namanya kerana saya kagum dengan perjuangannya sejak awal2 saya kenal orangnya...Dia seorang yang hebat tackle hati sesiapa, siapa yang tak rasa mesra dengannya...sejak awal saya sampai, dialah yang menyambut saya, menyediakan breakfast, membelikan tiket pulang, dia sememangnya seorang yang hebat di mata saya....

Saya yakin semua yang bekerja untuk Islam sentiasa sibuk, tetapi apalah kita jika dibandingkan dengan sibuk Rasulullah dan para sahabat...Rasulullah adalah orang yang paling sibuk...tetapi baginda masih boleh membahagikan masa dengan sistematik...benarlah kita bukan nabi, tetapi seboleh2nya kita cuba ikut cara nabi, method2 yang nabi gunakan untuk D&T...Dulu hingga sekarang ,masa satu hari tetap sama, 24 jam..tetapi setakat mana sangatlah kita menggunakan masa dengan sebaiknya...

Baru2 ini, beberapa rakan menyatakan keenganan untuk travel kemana2 sebabnya cuma satu H1N1...Saya katakan kepada mereka,kalau kita tak nak hadir program D&T, pergi travel,tak semestinya kita tak kan kena virus itu...Ada juga seorang budak umur 3tahnu yang meninggal, kata ibunya start dari berita H1N1 melanda Malaysia, memang dia tak pernah bawa anak keluar rumah, duduk rumah aje...Tapi itulah kuasa Allah, ajal maut kuasa Allah bukan boleh di buat main.

Tegas saya katakan, saya lebih rela meninggal dunia ketika ikut program D&T berbanding mati 'katak' mati sebab kena H1N1...bagi saya biarlah kita berpuas hati meninggalkan sesuatu untuk ummat ini, berjuang demi kecintaan pada Islam...Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment