Saturday, November 21, 2009

To Kill A Mockingbird, Soldier of Allah


pernah mendapat 'Pulitzer Price'..this is the first cover..

Jazakillah buat sahabat saya di UniKL, Taqiyah Khadijah atas concernnya terhadap apa yang pernah saya cakap2 kan...kadang saya suka sangat bercakap2..lepas tu lupa dah..tapi Taqiyah lah yang selalu ingat, saya nakkan buku to Kill A Mockingbird karya Harper Lee...Buku tu tentu dah ramai yang pernah baca, mana taknya ia di publishkan since 1960..lama tu..cuma awal bulan tahun 2009 saya tengok MHI, kebetulan memang temanya satu hari satu buku...jadi host pada ari tu perkenalkan buku tu..bukunya dah nampak kusam..bayangkan lah dalam tahun 1980-an dia baca buku tu...since tahun 1960-dah 49 tahun..tapi auranya, ia di publishkan dan ditranslate dalam banyak bahasa sehingga hari ni..bagi saya pula, jika ia start dengan BI, best baca yang BI than BM..if BM, best baca BM than BI, same goes to bahasa Indonesia...if buku Ayat-Ayat Cinta dalam Indon, saya lebih prefer Indon...senang kata yang 'genuine' asalnya yang mana..yang tu lagi best sebab idea asal penulis..tidak dialih2 dan ditokok tambah..

Taqiyah beli dah lama 4/8/09...saya pernah cakap time kami konvo bulan Julai tahun ni...kami cadang nak exchange, saya bagi transkrip dan sijil dia dan sebagai balasan buku tu..punya la susahnya nak beli buku tu..tapi Taqiyah search dalam internet..di Borders, MPH, Popular etc..semua tempat tu memang ada..cuma harganya mencecah ratusan ringgit..hard cover..tak mampu la saya, sekadar nak baca dan buat colecction aje..taknak lah bazir kat buku tu aje...Last2 saya dapat message, Taqiyah cakap jumpa kat laman sesawang Kinokuniya...harga best value..nak habiskan stock..publish tahun 1985, bukan hard cover..jadi saya terus sanggup nak beli..suka sangat time tu..

Jadi bila ada kesempatan, cuti mid sem, saya dah plan dan beli tiket untuk ke sana..tambah ada meeting untuk misi kemanusiaan..cuma keadaan tak mengizinkan..wabak H1N1 menular bukan main hebatnya..saya demam teruk..teruk sangat sampai bila parents datang ambil kat Kolej Kediaman, saya hanya mampu tidur sepanjang 2jam perjalanan pulang ke rumah..hajat untuk ke KL masih membara walau sakit...esok, tiketnya..saya ingat nak naik kat Dungun..tengok2 esok pagi, demam belum kebah, makin worse..parents nasihat tak payah pergi..saya masih rasa nak pergi lagi..Allah izin, dapat message, meeting akan ditunda kerana wabak H1N1...akhirnya saya akur..tak dapat ke sana..

Sekali lagi Allah bagi kesempatan, saya habis exam awal sebab ambil awal..Dr.Zuhairah yang ajar insurance nak fly ke oversea..so, exam di awalkan usai sahaja kem Sailing...beratnya tak tertangung untuk study lepas camp..bila exam usai 8hb baru2 ni...saya ambil keputusan ke KL, disamping ziarah Umar Al-Fateh yang berusia sebulan ketika itu...saya juga sudah lama tak berjumpa Anis, Suhailey dll..Kalau ikutkan saya memang nak juga ke UPM, jumpa Syahmerra, Fizah..cuma keadaan tak mengizinkan, saya belum pulang kerumah lepas exam, terus fly ke KL..apa pula kata parents saya berlama2 di KL, tambah saya bawa sekali kawan sewaktu Dip dulu, jadi dia pun nak balik awal..walau hati berat..saya kena balik juga..


kita lah S.O.A

Taqiyah juga nak balik awal...jadi sebelum dia balik, saya mahu serahkan transkrip Dip dia dan ambil buku...What surprise me, Taqiyah bagi sekali buku yang di photo copy, Soldier of Allah...subhanaAllah, buku tu pun saya dan roomate memang nak sangat2..Syukran sahabatku, Taqiyah..moga Allah berkatimu..

No comments:

Post a Comment