Monday, May 17, 2010

Balik Kampung

Setelah lama berjuang di medan peperiksaan dan meluangkan masa di Stadium Melawati minggu-minggu sudah..barulah saya berkesempatan melawat datuk yang dipanggil ‘tokki’ di kampung..Rumah tokki yang sedang dalam pembinaan menyebabkan tokki menetap bersama ‘Teh’ , mak saudara saya selama 4 bulan lebih..Memandangkan sukar untuk melihat rumahnya dalam pembinaan, tokki menyewa rumah Ayah Su Lan, sepupu sebelah emak..rumah lama tinggalan emak Ayah Su Lan menjadi tempat berteduh sementara waktu tokki..

Alhamdulillah, Allah member saya kesempatan untuk menjaga tokki sepanjang pulang ke kampung..Ya, tokki yang saya lihat, bercakap dengan saya hari ini sudah tidak sama seperti dulu..Tokki cepat keletihan, tidur makin kerap, berjalan masih perlu di awasi takut terjatuh..Apapun sedikit lega, tokki makin makan banyak, mungkin effect ubat-ubatan dan supplement yang di ambil..

Kesempatan yang ada bersama tokki, saya cukup kasihan melihat tokki hanya berada dalam rumah..Ya, tokki seorang yang aktif, tidak boleh duduk diam ketika sihatnya, mesti ada sahaja perkara2 yang nak dibuatnya..kadang tu menanam pokok, membuang sampah dengan motorsikal di jalan besar, menebas lalang (kerja-kerja yang anak-anak dan cucu-cucunya yang agak ‘moden’ tak nak buat,kesian tokki)..bila tokki sakit, kesian melihat tokki yang sering gelisah tidak boleh duduk diam..Ada satu pagi tokki kata nak jogging, tapi tok cepat2 halang, takut rebah ketika berjogging..apa yang boleh di contohi, tokki sentiasa menjaga waktu solat, walau pun tidak sihat tetap gagahkan kaki ke bilik air lebih awal dari orang lain..menjaga ibadah kepada Allah amat ditekan kan oleh tokki sedangkan sebelum ini kaki tokki tidak boleh berjalan terkena stroke..usai solat, biasanya tokki akan baca yassin, surah yang dihafal dan sentiasa bermain di bibirnya..

Nampak wajah tokki sudah banyak berubah, Cuma badan tokki nampak masih kuat kerana tokki dahulunya memang berbadan sasa. Dalam sakit itu, tokki sentiasa menidakkan bahawa dia sakit..selalunya tokki tak tunjuk dia sakit, selalu cakap dia sihat, Cuma orang lain sibuk-sibuk pasal kesihatannya..Pantang melihat ayam atau kucing, mesti tokki akan bagi makanan..Itulah tokki yang saya kenal, hidupnya sentiasa ‘memberi’…

Tok juga kurang sihat, sepanjang menjaga tokki..balik kampung, saya ambil alih tugas tok memasak (melainkan ada emak saudara yang bagi makanan-selalunya tak masak dah)..Selepas masak selalunya saya tanya tokki, tokki memang kuat makan, selalunya letak nasi dan sayur..Ikan selalunya kena cubit, takut tokki terlekat tulang ikan..nak habiskan sepinggan nasi, biasanya tiga ekor ikan goreng mesti habis..tokki suka makan ikan..Tokki makan mesti banyak tumpah-tumpah nasi kat lantai, sayu hati saya lihat tokki..bila nak basuh tangan, habis cebisan2 nasi jatuh…Sebelum ini saya selalu aja dengar, manusia biasanya berperangai macam budak-budak bila dah tua..Benar, ianya benar-benar terjadi..Ada satu ketika, Khayra Deeny, sepupu yang berusia 2tahun lebih makan makanan dalam tupperware, tokki suruh Deeny letak balik sebab takut habis..Biasanya tokki takkan ambil hal..Deeny pula makin tembam,mulut asyik mengunyah makanan je..bila tanya kenapa perutnya buncit..selalunya Deeny jawab “ada makanan”..

No comments:

Post a Comment