Thursday, December 10, 2009

Alhamdulillah


ini dia murobbi saya beberapa tahun yang lepas sehingga kini

sir Abdoh - sentiasa penuh dengan senyuman

"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.."
~Imam As-Syahid Hassan Al Banna~ source keARAH ktn

Segala pujian hanya untuk Allah, sudah agak lama saya tidak berjumpa face-to-face dengan Sir Mohd Abdoh Zainal Abidin a.k.a MAZA, murobbi saya ketika di MATRI...sebelum ni the latest saya jumpa sir, ketika 2 dekad MATRI..itu pun tengok dari jauh aje..Syukur sangat2...banyak input yang sir kongsikan dengan saya dan yang lain..rasa ada kekuatan disebalik wajah tua sir...tahun depan genaplah usia sir 70 tahun..tengok lah gambar di atas, even saya rasa sir masih kuat dan muda dari usianya...jika dibandingkan dengan datuk saya a.k.a tokki di kampung jauh sangat bezanya..tapi sir lain, sir seorang yang sangat2 menjaga kesihatan, tidak hairanlah badan sir masih kuat untuk bersama2 kami menelusuri perjalanan sejauh 8km....dengan hanya berjalan kaki..meredah jalan di sebalik pokok2 getah, melalui anak sungai sehinggalah mendaki bukit Meranti yang kedudukan tegak dan menyukarkan kami yang masih muda..malu pula rasanya bila fikir2 balik..kerana tidak sekuat sir tambahan pula usia dikalangan kami ada belasan tahun..



4 comments:

  1. rindunya suasana dulu..dpt berkem bersama2..tadhrib kemana ni?

    ReplyDelete
  2. salam, anis..sue pun kadang tu teringatkan anis..kita selalu juga gi mana2 bersama..sue pegi tadhrib dari Wang Mu- Gua Kelam- Bukit Meranti...atas bukit tu ada tasik..MasyaAllah..

    ReplyDelete
  3. itu semua pengalaman2 tarbiyah yang sgt mahal..doakan Allah beri anis kekuatan juga...insya-Allah,anis yakin selagi kita istiqamah di atas dnt..inA Allah akan pertemukan kita lagi dlm pengalaman tarbiyah di masa2 mendatang...

    ReplyDelete
  4. insyaAllah, anis...mudah-mudahan..doakan juga su disini...masih banyak proses yang perlu kita lalui..proses tarbiyyah ini sampai tua pun masih belum habis...sampai dipanggil pulang oleh Allah..semoga kita sama2 istiqamah atas jalan d n ini...su hajat sangat sampai bila2 pun dapat beri sumbangan pada Islam..

    ReplyDelete