Tuesday, February 15, 2011

Tiga


i'm counting on you, friends

Bagaimana mengenal kawan atau sahabat anda?.Bagaimana untuk mengenal seseorang? Adakah cukup sekadar berjumpa sekali sudah tahu segalanya? Adakah sekali berjumpa dan bersembang sudah boleh judge dia seperti apa?

Untuk mengetahui seseorang bukan hanya sehari sebenarnya..Saya pernah mendengar seorang Ustaz tv9 menyatakan untuk kenal seseorang ada tiga caranya..Pertama, kita mestilah bermusafir dengannya, Kedua, kita bermalam dengannya dan Ketiga kita berjiran dengannya..

Jika dalam ketiga-tiga keadaan itu baik, maka dia tentunya seorang yang baik..Jika sebaliknya, ada beberapa perkara perlu diperbaiki..Pertama, dalam mengenal seseorang kawan itu, jika kita bermusafir dengannya, kita tentunya akan tahu segala macam perkara berkaitan kawan itu…Dalam keadaan kita dengannya, kita akan dapat lihat sejauhmana reaksi dia apabila bermusafir atau travel bersama…Mengharungi segala kesusahan bersama…dan menyelesaikan permasalahan dengan cara yang bijak..Cool sahaja, no marah-marah, memberontak, pentingkan diri etc..

Kedua, bermalam dengannya, pernah tidur satu bantal misalnya dengan kawan kita, berkongsi cerita dengannya, ia tidak lain merapatkan hubungan sesame mereka..Perangai sebenar selalunya akan diketahui apabila sudah bermalam dengannya..Selalunya ia merupakan jarak yang sudah tidak ada apa-apa secret dengan kawan kita..

Ketiga, berjiran dengannya..Sekiranya berjiran, kita akan tahu sejauh mana caringnya dia dengan kita sekiranya kita jatuh sakit, ada dia melawat kita atau sebaliknya..Sejauhmana dia menutup keaiban kita semasa bersembang dengan jiran-jiran yang lain..Begitu juga jika ketiadaan kita, dia tentunya akan memastikan keadaan rumah kita selamat dan menjaga segala harta benda kita…Itulah kawan namanya..

Notes: Actually,kekadang apa yang saya tulis ada pada mana-mana entri dalam blog ada terkena pada saya...Sampai satu tahap saya refuse untuk menulis..Namun, itu bukan lah penyelesaian yang tepat..Ada hikmah disebaliknya, kadang diuji dengan permasalahan yang dilontarkan..macam-macam..Tapi itulah masam manis kehidupan..Tidak boleh escape malah kena hadapinya dengan jiwa dan pemikiran yang matang...All the best for all of you!

Buat K.Shah di Sarawak, thanks a lot sudi singgah...I really miss you, dah jauh kita ye..Dulu masa kat KL dan Klate tak pula sue nak ziarah..Dah jauh baru terasa..hehe..Chayok akak..jadilah murobbi yang mampu merubah anak didik ke arah yang lebih baik...Moga Allah sentiasa memberkati akak..

Mesir sudah bertukar kepimpinan dan Mubarak hidup dalam buangan..Now, Palestine also react the same and same goes to Algeria and Yaman...This revolution will continue until the best candidate stand up and the unqualified leader step down from his throne..

No comments:

Post a Comment