Wednesday, January 19, 2011

Multiple



Satu ketika saya mempunyai obsesi yang pelik, tersangatlah suka gambar2 yang weird2, agak historic dan monumen2..Antaranya tempat2 tinggalan spt abandoned house, buildings etc..Itu agaknya kenapa saya boleh habiskan buku2 tulisan Dan Brown spt Da Vinci Code, Angels & Demons..Hebat benar karakter Robert Langdon dalam menyelesaikan symbol2 misteri sebagaimana diolah oleh Brown..

Fokus saya lebih memberat kepada suasana sekitar pergambaran di Louvre Museum,Paris yang mempunyai large glass and metal pyramid terbalik(yang sentiasa di kaitkan dengan Illuminati) ..(Namun, perlu di ingatkan even Brown menyatakan kesemua facts including documents,artwork dalam buku itu accurate, saya pasti ianya bukanlah 100% boleh diterima pakai). Kena pandai2 tapis juga, kerana bila membaca, mudah untuk kita percaya, ye la tak dinafikan memang Opus Dei wujud, tapi sejauh mana operationnya, itu kita tak pasti..Better tak payah baca la..hik3..

Satu ketika, saya mendapat gift buku "Enjoy Your Life" karangan Dr.Muhammad 'Abd Al-Rahaman Al-'Arifi, ayat depannya "The art of interacting with people...as deduced from a study of the Prophet's life"..The amazing book itself is a product of more than twenty years of research..




Allah izin waktu itu tengah down, alhamdulillah, ayatnya macam dalam buku La Tahzan tapi bila dalam BI, bahasanya agak 'kena' dengan jiwa..ayat simple tapi boleh interpret pelbagai..Ye la, atas masing2 understanding la kan..Dalam hidup, tidak sunyi dengan masalah..Kalau tak ada masalah, tiada challenge, hidup macam bangkai bernyawa sahaja..

Satu ketika, saya amat mengagumi Imam Syafie yang menuntut ilmu malah ianya berlanjutan hingga ke saat ini..Muda2 lagi, ilmu sudah sarat memenuhi dada..Namun, ramai mana yang mencontohi Imam Syafie?Kita kadang tu bila masuk kelas, 2 jam masa kuliah..45 minit pertama mungkin ok lagi, tapi bila dah panjang lebar lecturer bagi lecture, terus hilang fokus, sudah pusing tepi kawan "jam sudah pukul berapa ye?, masa tinggal lama mana lagi?"..

Owh, ketahanan kita anak muda setakat begitu sahaja ke?..Salah lecturer ke sebab subject yang di ajar di deliver atau di sampaikan dengan cara bersahaja (perlu tukar style ke? atau kita yang terlalu demand mahu lecturer menuruti kita)..."Sir, take five, rasa tepu sangat dah"..itu dialog2 biasa...

Seorang Ustaz di TV9 menyatakan anak2 muda sekarang sudah hilang ketahanan mereka..mereka tidak sama dengan anak2 muda zaman dahulu yang boleh di marah, di push untuk kebaikan mereka..Lain sangat anak2 muda sekarang, tidak boleh pressure atau diberi tekanan langsung..

Anak2 sekarang sudah mahu ke sekolah dengan motor (tidak mahu berbasikal lagi even belum ada lesen, ia sebenarnya memberi tekanan kepada ibubapa kerana perlu menuruti mereka)..mengalahkan mereka2 yang belajar di Univ..Anak2 sekarang mahu handphone sorang satu..Kecanggihan technology entah di manfaat betul atau tidak.Wallahua'lam..

Tambah pula dibekalkan e-book sorang satu start dari sekolah rendah, hurm, lagi bermasalah..sudah advance mencari itu ini, siap tengok cerita macam2 di sekolah..ini cabaran buat guru2 atau murobbi2 sebenarnya..Tugas mereka, tugas berat dan mulia, namun ganjarannya tinggi di sisi Allah jika ikhlas 'merawat jiwa' anak2 muda,belia..

Lagi advance, my cousins yang bersekolah rendah siap tengok dah episode terbaru Naruto lawan Sasuke..hurm..bukan mengatakan ini tak boleh, itu tak boleh..tapi matlamat ke sekolah dah lain (sebab kawan ada cerita best2, ada games baru), walau mereka murid2 atau pelajar2 yang genius, bijak, selalu score namun on the other side kering dari segi pengisian jiwa..itu tidak elok..

Saya teringat satu kisah..Ada seorang budak pergi sekolah untuk menuntut ilmu dan ketika dalam kelas guru tengah mengajar, ada la gajah lalu, semua kawan2 budak tadi keluar dan melihat di tingkap, namun dia tidak berganjak dan guru berkenaan bertanya "Kenapa kamu tidak melihat gajah tu (ye la maybe time tu susah nak tengok gajah, jadi once gajah lalu, pergi la tengok kan).Namun, murid tadi menjawab "Cikgu, saya datang untuk menuntut ilmu dan bukannya untuk melihat gajah itu"..Terkedu si guru tadi..Tapi kita, dalam kelas pun tak concentrate..siap boleh tengok sana sini..


No comments:

Post a Comment