Monday, January 31, 2011

Power Down

I experience power down in my place for 20hrs starting from yesterday mid-night..Rasa macam kembali ke zaman Neolitik,Paleolitik, T-Rex (era no electrical power)..tapi semuanya ada hikmah..Today, saya dapat fokuskan perhatian pada buku karangan Ibn Qayyim Al-Jauziyyah "Melumpuhkan Senjata Syaitan"..Kerana tulisannya dalam bahasa Indon, perasaan tu lebih (saya menyukai bahasa Indon dari Malay kerana perkataannya yang pelbagai dan banyak) contoh perkataan yang dipinjam dari Indon spt mantan, kita tidak katakan bekas PM tapi mantan PM (kan itu lebih sedap di dengar)..

Buku ini merungkai segala permasalahan berdepan dengan senjata syaitan berupa hawa nafsu dan hati yang mati..Ibn Qayyim yang meninggal pada 752 H banyak menfokuskan pada pembahagian hati kepada tiga bahagian iaitu hati yang sihat, sakit dan mati..Tanda2 mengenalnya serta cara2 untuk mengubati mengikut fasa2 tertentu..Ini disebabkan segala permasalahan yang berlaku berpunca dari akar umbi tidak lain tidak bukan iaitu hati..Untuk melumpuhkan syaitan, kita mesti meneguhkan hati menuju cinta Ilahi..



Kitab atau buku ini terbilang sebagai karya Ibn Qayyim yang paling bermanfaat dan paling bagus. Al-Alusi dalam Ghayatul Amani berkata, "Kitab ini adalah kitab terkenal di antara kitab-kitab Sunnah. Di dalamnya sang pengarang (IQ) meletakkan berbagai fasal yang amat penting dan dengannya ia menghancurkan tali-tali syaitan, berbagai senjata, bisikan dan tipu dayanya. Kerana itu tentera syaitan akan tercirit-birit kerananya, dan akan gelisah para penolong dan wali syaitan, dan Allah tidak akan memperbaiki perbuatan orang-orang yang merosakkan."

Sepertimana kata2 Afifah dari umminya dalam fb
~2 kekasih yg tdk boleh brtemu dlm satu waktu ~
kasihkan Allah & kasihkan maksiat, kasihkan Jihad & kasihkan hayat, kasihkan Pengorbanan & kasihkan harta benda, kasihkan Kebenaran & kekuasaan,
kasihkan Perdamaian & kasihkan kedendaman, kasihkan Perbaikan & kasihkan diri sendiri, kasihkan Perjuangan & kasihkan kerehatan.

RED ALERT: Student2 di Egypt kebanyakkannya boleh keluar pada siang hari dan dalam jarak dekat, malam selepas pukul9 mesti berkurung @ curfew..Ada juga yang di evacuate ke Turki..dalam Al-Jazeera, mega protest planned in Egypt..

No comments:

Post a Comment